Seluar Bersalin Mesra Aurat | Mama Pride

Author: gee.547@gmail.com

All posts by gee.547@gmail.com

10 PERKARA ISTERI SUKA SUAMI BUAT

Para suami tahukah anda apa yang isteri anda suka dan sentiasa mahu suami lakukan didalam perhubungan anda sebagai suami isteri. Kalau tak tahu jangan tanya isteri anda tapi baca ni sebagai panduan memikat hati isteri anda. Kalau tanya pun agaknya dah berbuih mulut si isteri tapi si suami memang degil buat-buat tak reti. Keras kepala betul la lepas ni tolong amalkan ye…
.
Wanita ni mahu dibelai mahu disayangi mahu dicintai. Tapi bagaimana kita lelaki nak tunjukkan itu semua?. Tepuk dada tanya selera. Ketahuilah kebiasaannya, wanita tidak begitu berterus terang.Itu memang salah satu tabiat wanita.Mereka suka membiarkan sesuatu perkara yang mereka inginkan menjadi satu misteri kepada suami atau pasangan.
.
Tapi memang sudah menjadi lumrah seorang wanita ,walau diamanapun di dunia ini, Kalau diajukan soalan berkaitan hubungan intim dengan pasangan, anda akan sukar mendapat jawapan. Tetapi melalui kajian serta pengalaman, anda dapat mengetahui apakah yang isteri anda suka anda lakukan. Baca selanjutnya dibawah.
.
.

1.”Saya suka suami mencium saya bila nak pergi kerja”

Memang menjadi kebiasaan terutamanya masyarakat melayu,pasangan suami isteri tidak menunjukkan keintiman hubungan suami isteri di di khalayak ramai.Ini disebabkan faktor masyarakat yang penuh dengan tatatertib serta adab sopan.Tetapi masih ada ruang lain yang suami isteri boleh mengambil peluang untuk melakukannya.Seperti waktu suami isteri keluar bekerja.
.
Bagaimana cara yang paling baik untuk mencium isteri dan meninggalkan kesan positif kepadanya?
.
Mengucup bibirnya sambil tangan anda memegang kedua-dua belah tangannya.Kucuplah dengan ikhlas dan rasa cinta kepada isteri anda. Ketika pulang kerumah, buat perkara yang sama tetapi kucuplah pipinya. Mengapa pipi pula? Setelah seharian bekerja,berkemungkinan mulut anda sudah mula berbau. Ini akan memberikan rasa yang tidak selesa poda isteri anda. Tapi sekiranya anda seorang suami yang selalu menggosok gigi walaupun di pejabat,maka tak salah mencium bibir isteri.Lakukannya setiap hari dan anda akan melihat kesan positif bukan sahaja kepada isteri malahan kepada diri anda sendiri.

2.”Saya suka suami saya selalu memeluk saya”

Salah satu perkara yang membuatkan isteri atau wanita merasakan ketenangan dan cinta adalah dengan cara memeluknya dengan erat. Bilakah waktu yang sesuai untuk memeluk isteri anda?
.
Waktu yang sesuai memeluk isteri adalah ketika berpisah dengannya seperti keluar bekerja dan sebagainya.Anda hanya perlu melakukan satu pelukan yang ikhlas beserta rasa cinta kepada isteri anda. Peluk isteri anda dengan erat selama sekurang-kurangnya 10 saat.

3. “saya suka suami saya peluk dari belakang dan mencium pipi saya sambil berbisik-bisik di telinga”

Datang dari belakang isteri anda yang sedang berdiri atau sedang melakukan kerja di dapur,peluklah tubuhnya dari belakang sambil bibir anda mencium pipi isteri anda. Anda boleh membisikkan sesuatu ke telinganya seperti “I love U”, “hi sayang” dan sebagainya.Pastikan isteri anda sedar akan kehadiran anda,kerana sekiranya si dia tidak sedar kehadiran anda dibelakangnya,berkemungkinan isteri anda akan terperanjat.

4. “saat yang paling gembira bagi saya adalah ketika tangan saya dipegang erat suami”

Bagi lelaki, memegang tangan merupakan perkara biasa.Tetapi bagi wanita, tangan merupakan anggota yang sangat sensitif.Bagi wanita, tangan bagaikan mewakili seluruh jiwa dan raga. Suami perlulah kerap memegang tangan isteri kerana disitulah terletaknya titik kemesraan serta rasa dihargai.

5. “Saya suka suami membuat saya senyum dan ketawa”

Boleh dikatakan hampir kesemua wanita suka kepada lelaki yang boleh membuat mereka tersenyum dan ketawa. Senyum adalah ubat segala duka. Sentiasa mencari idea bagaimana menceriakan isteri akan membuatkan isteri anda sentiasa ingin anda bersamanya sentiasa.

6. “Saya sangat suka kalau suami saya selalu ucap i love you pada saya”

Satu perkara yang agak sukar kepada suami-suami di Malaysia khususnya untuk mengucapkan “i love you” atau ” abang sayangkan sayang” kepada isteri. Hakikatnya perkataan itulah yang sentiasa dinanti-nantikan oleh semua isteri.

7. Memasak untuknya
Sekali sekala suami juga perlu masak untuk isteri.Sering kita dengar ungkapan “nak pikat hati suami adalah dengan perutnya”.Maksudnya isteri kena pandai masak. Ungkapan ini memang ada kebenarannya pada lelaki dan bernar juga kepada wanita.Kajian di Amarika mendapati 60% wanita akan melakukan hubungan intim selepas menikmati makanan yang dimasak lelaki tersebut. Anda bagaimana?
masak untuk isteri sekali sekala apa salahnya.

8. “saya suka suami senyum pada saya”

Lemparkanlah senyuman manis anda kepada isteri setiap kali anda pergi atau pulang dari kerja.Ia menggambarkan kepada isteri anda bahawa dia sentiasa diterima disisi anda.

9.”Suami saya jarang memuji saya. Saya suka kalau dipuji”

Jika isteri anda menggayakan baju baru dan bertanya “cantik tak baju ni?”apa anda akan jawab? “cantik!”.
.
sebenarnya bukan baju yang ditanya oleh isteri anda.Anda patut menjawab”cantik sayang pakai baju ni”.

10. “Saya harap suami saya selalu menghubungi saya”

Adalah cukup memuaskan hati seorang isteri jika mendapat SMS dari suami “sayang dah makan?” atau “sayang buat apa tu?”. Lebih hebat lagi kalau anda menalifonnya atau menghantar SMS ” i love you”.Bagi suami SMS atau menelefon isteri adalah satu perkara biasa.Tapi tidak pada isteri atau wanita.

MAKANAN YANG DAPAT MENINGKATKAN HB IBU MENGANDUNG

Hemoglobin (Hb) adalah merupakan kompleks molekul yang kaya dengan zat besi dan dijumpai dalam darah. Fungsi utama Hb adalah membawa oksigen daripada paru-paru ke seluruh tubuh badan dan membawa keluar karbon dioksida daripada sel kembali semula ke paru-paru. Berikut adalah merupakan paras normal Hb untuk ibu hamil;

Untuk ibu yang mengalami masalah Hb rendah antara yang boleh anda lakukan adalah dengan membuat perubahan kepada diet seharian anda. Makanlah makanan yang kaya dengan Zat Besi, Vitamin C, Vitamin B-Kompleks dan Asid folik, serta hindarilah makanan yang boleh menghalang penyerapan zat besi dan juga mempunyai glutein yang tinggi.

Berikut merupakan beberapa senarai makanan yang dapat meningkatkan HB ibu mengandung.

1. TEMBIKAI

Tembikai adalah salah satu ‘super food’ dan makanan tambah darah yang kurang diketahui ramai. Istimewanya, buah ini kaya dengan vitamin A.
Selain terkenal dengan memperbaiki kesihatan mata, vitamin A juga sangat berkesan meningkatkan jumlah sel darah merah. Ia dapat membantu zat besi dalam hemoglobin untuk mengikat oksigen.

2. BUAH-BUAHAN KERING

Buah-buahan kering amat sesuai sebagai snek kudapan dan makanan tambah darah ibu hamil. Tinggalkan ‘junk food’ dan beralihlah kepada kismis, kurma, prun, aprikot, dan buah tin.
Semua buah-buahan kering ini bukan sahaja sedap dan sihat, malahan ia turut memiliki kandungan zat besi yang amat baik untuk meningkatkan Hb dalam darah.

3. IKAN

Ikan mengandungi asid lemak Omega-3. Ikan Salmon, contohnya, boleh meningkatkan bacaan Hb anda ketika mengandung kerana ia turut mengandungi Vitamin B-12 untuk pembentukan sel-sel darah. Ikan juga sangat sesuai untuk diet anda kerana ia adalah makanan yang rendah nilai kolesterol.
Bagi anda yang menggemari telur ikan pula, ini berita baik untuk anda! Telur ikan juga mengandung nutrisi berkhasiat sepert protein, karbohidrat, dan zat besi yang boleh membantu dalam menaikkan bilangan hemoglobin. Pelbagaikanlah menu ‘seafood’ ini dalam hidangan seharian anda kerana tiram, kerang, dan hasil makanan laut lain juga tidak kurang hebat nutrisinya dalam membantu meningkatkan Hb darah.

4. JAMBU BATU

Anda sangat disarankan untuk memperbanyakkan pengambilan buah-buahan kerana ia mengandungi Vitamin C.
Vitamin C ini akan membantu penyerapan zat besi ke dalam tubuh. Menurut kajian, buah jambu batu memiliki kandungan Vitamin C sebanyak 2 kali lebih banyak dari Vitamin C yang ada di buah oren!

5. DAGING MERAH

Berbanding dengan daging putih dalam ayam atau burung, daging merah pada haiwan seperti kambing, kerbau, dan lembu lebih kaya dengan protein dan banyak mengandung zat besi serta mineral lain termasuk vitamin A, D, K, B2, B3, B6 dan B12, asid amino, Omega-3, dan selenium yang diperlukan oleh ibu hamil. Kesemua mineral ini mampu meningkatan hemoglobin dengan cepat.
Walaubagaimanapun, perlu diingat bahawa daging merah juga mempunyai lebih kandungan lemaknya berbanding daging putih. Oleh itu, elakkan pengambilan daging berlemak dan jangan ambil secara berlebihan karena ia boleh meningkatkan risiko pada jantung.

6. SAYURAN BERDAUN HIJAU

Sayuran yang mengandung zat besi yang tinggi adalah sayuran berdaun hijau terutamanya bayam. Selain itu, brokoli, kangkung, kale, dan sawi juga amat membantu ibu hamil untuk mengelakkan anemia.
Selain itu, sayuran berdaun hijau juga mempunyai kandungan asid folik semulajadi yang turut membantu meningkatkan kesihatan ibu hamil.

7. KUNING TELUR

Telur mengandung protein, kalsium, dan vitamin serta zat besi. Untuk kesan yang lebih baik, belilah gred telur elok dan diperkaya dengan Omega-3.
Kuning telur sangat berkesan sebagai makanan tambah darah. Cuba amalkan pengambilan telur secara teratur 2 kali sehari.

8. KENTANG

Selain sayuran berdaun, kentang juga mengandung zat besi dan juga vitamin C yang membantu untuk meningkatkan penyerapan zat besi dalam tubuh.

Vitamin C juga dapat mengikat radikal bebas dan memperkuat sistem kekebalan dalam tubuh. Untuk pengetahuan anda, kentang adalah salah satu sumber terbaik zat besi untuk vegetarian.

9. HATI

Mungkin tidak semua orang berselera memakan organ dalaman. Namun, hati adalah salah satu makanan paling tinggi zat besi.
Menurut sumber, umumnya hati ayam (100gms) mengandung 9 mg zat besi. Hati lembu mengandungi lebih kalori dibandingkan dengan jenis hati lain, namun banyak mengandungi kadar zat besi yang tinggi.

10. ROTI DAN BIJIRIN BERSERAT TINGGI

Roti dan bijirin berserat tinggi seperti beras merah memiliki kandungan karbohidrat, serat semulajadi, dan zat besi untuk meningkatkan sel-sel darah.
Selain itu, menu diet seperti roti jagung, pasta, bijirin penuh serat (whole grain), ini berkesan dihidangkan kepada ibu hamil untuk menangani anemia.

11. Kekacang Dan Bijian

Sumber kekacang boleh didapati daripada sayuran seperti kacang panjang, kacang buncis, dan kacang botol. Selain itu, anda boleh memakan kekacang sebagai snek atau kudapan. Antaranya kacang almond, pistachio, walnut, atau kacang badam yang dapat dicerna secara perlahan oleh sistem pencernaan, sehingga dapat mebantu menaikkan tekanan darah. Namun, pastikan anda tidak mengalami sebarang alahan terhadap kekacang ini.
Biji-bijian seperti kuaci, biji bunga matahari, atau biji labu juga amat bermanfaat. Menurut rujukan, 100 gram biji labu mengandung 15 mg zat besi, iaitu 83% dari nilai anjuran harian. Biji labu juga merupakan sumber utama asid lemak Omega 3 yang turut berfungsi membantu menurunkan kolesterol.

Demikianlah beberapa senarai makanan yang dapat meningkatkan hb ibu. Semoga bermanfaat.

TANDA HAMIL ANAK PEREMPUAN

Kita tahu secara asasnya, untuk menentukan jantina bayi ini, ia dapat dilakukan dengan lebih tepat dengan bantuan knologi perubatan yang boleh membuat imbasan 3D kepada janin yang berada dalam kandungan seorang ibu itu.

Biasanya Doktor akan memberitahu jantina janin anda di awal trimester kedua. Tetapi bagi sebahagian ibu bapa yang sukakan kejutan (yang tidak membuat imbasan dll) kerap mengaitkan serta berteka-teki dengan tanda-tanda kehamilan itu sendiri.
Harini mamapride ingin kongsikan beberapa ‘sign’ menandakan anda hamil anak perempuan.
Antara beberapa tanda-tanda yan menandakan anda hamil anak perempuan.

1. MORNING SICKNESS
Morning sickness adalah keadaan dimana ibu hamil merasa loya (atau mual) dan muntah secara spesifiknya pada waktu pagi dan malam tanpa sebab yang dapat dikenalpasti. Lapan daripada sepuluh wanita yang hamil mengandungi masalah ‘morning sickness’ ini. Ianya merupakan perkara biasa yang berlaku bagi si ibu,
Tetapi perbezaannya ialah jika rasa mual dan muntah melebihi lima bulan, ia boleh menjadi tanda bahawa si ibu mengandung anak perempuan.

2. KULIT MENJADI LEBIH SENSITIF
Perubahan fizikal yang dialami oleh wanita yang hamil anak perempuan selalu dikatikan dengan keadaan kulit yang lebih sensitif dibandingkan dengan kulit wanita sebelum mereka hamil. Dan, ibu hamil juga mengalami perubahan keadaan fizikal (tentu sekali!) dan ini juga termasuk pada kulit di bahagian bawah badan.

3. SI IBU TAMPAK CANTIK BERSERI-SERI
Sebahagian lagi mempunyai pendapat yang berbeza, mereka berpendapat bahawa ibu hamil yang mengandung anak perempuan lebih gemar untuk bersolek dan menjaga penampilan diri mereka. Wallahu’alam, sejauh mana kesahihannya, tetapi andai anda seorang ibu yang suka berdandan dan bersolek, berhati-hatilah dalam menggunakan bahan kosmetik kerana sebahagian besar daripadanya mengandungi bahan kimia yang dibimbangi memberi kesan kepada tubesaran janin.

4. SUKAR MENGAWAL EMOSI
Sebenarnya, perubahan emosi ketika hamil ini adalah disebabkan berlakunya perubahan hormon di dalam tubuh ibu. Ya lah, tentu sahaja hormon si ibu bertambah, dia sedang berkongsi tubuh dengan manusia lain! Tetapi, ada juga yang membantah pendapat ini dengan mengatakan bahawa si ibu melakukan segala sesuatu dengan mood yang dirasakannya ketika itu.
Tetapi begitulah, perubahan sikap kepada orang sekeliling (selalu beremosi dan marah), dihubungkaitkan dengan kehamilan janin perempuan.

5. BERAT DIBAHAGIAN PINGGUL BERTAMBAH
Tanda kehamilan selanjutnya adalah apabila si ibu itu sendiri merasakan berat di bahagian pinggag dan pinggul semakin bertambah. Ada juga sebahagian daripadanya yang berpendapat bahawa ciri ini boleh dikategorikan dalam ciri khas mengandung janin perempuan kerana kebiasaannya janin perempuan ini dapat dilihat daripada keadaan perut yang melebar ke sisi dan condong ke arah atas.

10 ‘SIGN’ ANDA SEDANG HAMIL ANAK LELAKI MENURUT ISLAM

Anda pasti teruja sekiranya anda mengetahui jantina bayi anda kan?, sekurang-kurangnya ia dapat membantu anda menyediakan kelengkapan bayi dari segi pakaian dan keperluannya. Kadang-kadang kita tidak boleh terlalu percaya pada ultrasound 100%, mungkin sahaja ia tidak tepat.Misalnya bila scan, Nampak mcm boy..tapi bila keluar, girl pula.Alahai..kesian si ibu.

Namun tidak mengapa, lelaki atau perempuan sama sahaja asalkan anak sihat dan lengkap sifatnya. Ia merupakan anugerah terindah dari Allah yang akan membuatkan si ibu dan ayah bahgia.
Di artikel ini, mamapride ingin kongsikan beberapa tanda si ibu mengandung anak lelaki menurut islam. Semoga ianya boleh dijadikan panduan buat ibu yang bakal bersalin kelak.

Antara tanda-tanda tersebut ialah :-

1. ‘MORNING SICKNESS’

Ramai yang percaya bahawa ‘morning sickness’ atau rasa mual dan muntah merupakan tanda mengandung anak lelaki. Orang dulu percaya, jika kurang atau tidak mengalami gejala ini menandakan hamil anak perempuan.

2. UKURAN PAYUDARA

Saiz atau ukuran payudara juga boleh menjadi penunjuk yang anda sedang hamil anak lelaki. Ketika di awal kehamilan, ukuran payudara akan berubah disebabbkan perubahan hormon di dalam tubuh badan. Wanita yang hamil anak lelaki akan mengalami perubahan ukuran payudara yang semakin membesar. Tetapi payudara sebelah akan lebih besar berbanding sebelah kiri.

3. WAJAH TERLIHAT KUSAM

Si ibu akan berasa malas melakukan perawatan wajah seperti malas untuk menggunakan pencuci muka, krim, toner dan sebagainya. Hal ini menjadikan kulit wajah ibu kelihatan kusam.

4. POSISI DAN BENTUK PERUT

Tanda hamil anak lelaki yang sangat popular adalah dengan melihat posisi janin dari luaran. Mengikut telahan orang lama, jika perut si ibu lebih condong ke atas, maka ia adalah diramal sebagai anak lelaki. Biasanya perut akan kelihatan lebih melonjong ke hadapan. Sebaliknya, jika posisi perut anda lebih melebar ke bawah, ini lebih dikaitkan dengan kehamilan anak perempuan. Bentuk perut pula kelihatan bulat dan lebih rata.

5. POSISI TIDUR

Ibu yang sedang mengandung anak lelaki, gemar tidur dalam posisi mengiring ke sebelah kiri.

6. GERAKAN BAYI DALAM KANDUNGAN

Dari ciri gerakan bayi dalam kandungan, ada yang meramalkan bahawa gerakan bayi dalam kandungan yang tidak terjangka adalah lebihcenderung kepada pembawaan anak perempuan. Sebaliknya, ritma yang teratur lebih dikaitkan dengan kehamilan anak lelaki.

Selain itu, ada juga teori yang mengatakan detak jantung yang kurang dari 150/minit merupakan indikator bahawa bayi yang dikandung adalah lelaki.

7. MENGIDAM

Ibu yang hamil anak lelaki dipercayai lebih menyukai makanan yang pedas, masam dan masin.

8. HITUNGAN DETAK JANTUNG

Bagaimana untuk mengetaHUI jantina bayi juga boleh dilakukan dengan mengira kadar denyutan bayi anda apabila usia kehamilan telah memasuki trimester akhir. Bawa telinga anda dekat ke perut seorang wanita hamil, kemudian hitung denyutan jantungnya selama satu minit. jika bilangan detak jantung kurang daripada 140 kali, maka boleh dikatakan bahawa bayi yang dikandung oleh wanita hamil adalah seorang lelaki

9. PENAMPILAN IBU MENGANDUNG

Biasanya, tanda ibu yang mengandung anak lelaki dikatakan mempunyai perangai tidak suka berhias, tidak gemar bersolek, malas mandi, atau susah mendandan rambut.

10. KONDISI RAMBUT

Rambut si ibu lebih lebat dan berkilat sepanjang kehamilan

Bezanya dengan kehamilan anak perempuan, mereka dikatakan lebih senang bergaya dan memakai pakaian yang cantik-cantik sepanjang masa.

Berikut merupakan 10 tanda si ibu hamil anak lelaki menurut islam. Semoga bermanfaat.

CARA ELAK SAKIT KEPALA BUAT IBU MENGANDUNG

Jika anda merupakan seorang bu mengandung yang sering sakit kepala. Anda harus mencari jalan penyelesaiannya sebelum ianya melarat dan menjadi semakin teruk. Ibu hamil kerap mengalami gejala sakit kepala ini akibat daripada tekanan emosi, namun begitu banyak punca lain yang menyebabkan ibu hamil sakit kepala. Antaranya ialah:-

1) Ketagihan kafein
2) Kurang tidur
3) Dehidrasi-kurang minum air
4) Terlalu banyak pengambilan gula
5) Terlalu penat
6) Masalah sinus dan alahan
7) Masalah mata
8) Sembelit

Sakit kepala di awal trimester merupakan perkara biasa dan ianya tidak berbahaya. Apabila kandungan memasuki trimester kedua dan seterusnya, sakit kepala akan beransur hilang seiring dengan hormone yang semakin stabil dan seimbang dengan syarat sakit kepala tersebut tidak ada kaitan dengan tekanan daah tinggi. Namun jika anda seorang ibu hamil dan menghidap penyakit darah tinggi dan sering sakit kepala, ketahuilah bahawa ia bukanlah sakit kepala yang biasa dan memerlukan rawatan daripada pakar dengan segera kerana penyakit itu berbahaya dan berisiko meragut nyawa bayi dan anda sendiri.

1. Mendapatkan tidur yang mencukupi. Tidur sebentar di siang hari mampu mengurangkan sakit kepala.

2. Jika anda sedang mengalami sakit kepala, cuba tidur di dalam bilik sunyi dan gelap.

3. Kenalpasti punca mengapa anda sakit kepala, setelah punca dikenalpasti, elakkan punca yang menyebabkan berlakunya sakit kepala tersebut.

4.Gunakan kain panas/suam untuk menuam di bahgian leher dan tengkuk atau di sekitar bahagian kepala yang sakit.

5. Elakkan berlapar. Tahap gula yang rendah dalam badan akan menyebabkan sakit kepala datang menyerang. Makan dengan kerap tetapi sedikit.

6. Banyakkan minum air untuk mengelakkan dehidrasi. Minum dalam kuantiti yang sedikit namun kerap untuk mngelakkan muntah.

7. Dapatkan rehat yang secukunya. Berhenti melakukan kerja apabila terasa penat.

8. Berurut, minta suami tolong urutkan secara perlahan-lahan di bahagian tengkuk, leher dan bahgian belakang. Elakkan untuk menyentuh di bahgaian abdomen.

9. Kadang kala, pergerakan fizikal seperti berjalan di taman mampu mengurangkan sakit kepala. Namun, jika aktiviti riadah tersebut menyebabkan sakit kepala semakin berat, lebih elok jika anda dapatkan rehat yang banyak.

10. Hirup udara segar. Walaupun mungkin semasa hamil, anda berasa ingin berehat dan bermalasan sepanjang masa, jangan biarkan keadaan ini berterusan keraa ia juga boleh mnyebabkan anda berasa pening kepala. Oleh itu, seimbangkan aktiviti fizikal dengan menghirup udara segar sambil berjalan-jalan di taman, melakukan senaman ringan dan bermain dengan anak.

11. Elak kafein. Sesetengah ibu hamil akan mengalami kurang toleransi terhadap kafein sepanjang tempoh mengandung. Oleh itu, cuba perhatikan sama ada kafein menjadi pencetus sakit kepala anda yang kerap berlaku. Jika begitu, cuba kurangkan pengambilannya atau campurkan lebih susu suaya kopi anda lebih ‘mild’. Selain itu, anda boleh mengurangkan kekerapan pengambilan kopi dan menukarnya kepada teh yang lebih mnyegarkan seperti the pudina atau the halia.

semoga bermanfaat.

7 TIP ‘SIMPLE’ KAWAL BERAT BADAN SEMASA MENGANDUNG

Berat badan akan bertambah selari dengan keperluan tubuh yang menampung bayi.Pertambahan ibu hamil adalah berbeza-beza bagi setiap ibu hamil. Untuk memastikan berat badan sentiasa terkawal ketika hamil bukanlah perkara yang mudah. Akibat daripada perumahan hormon, diet ibu hamil boleh terjejas kerana mereka akan berasa cepat letih dan sering terasa lapar.

 

Jangan terlalu mengikut nafsu makan. Jika benar-benar terasa mengidam untuk makan sesuatu makanan, cukuplah hanya sekadar merasa untuk menghilangkan rasa mengidam tersebut, jangan pula makan dua pinggan sekaligus. Ini akan menyebabkan berat badan ibu hamil naik. Tahukah anda bahawa berat badan yang berlebihan ketika mengandung boleh meningkatkan risiko  dan menyebabkan komplikasi kepada anda dan juga bayi. Anda hrus berjaga –jaga kerana ianya melibatkan nyawa anda dan bayi.

 

Berikut Mamapride senaraikan beberapa risiko kenaikan berat badan yang berlebihan bagi ibu hamil

 

  1. Boleh menyebabkan pedih ulu hati dan sakit belakang.
  2. Susah untuk kembali ke berat asal selepas mengandung
  3. Berisiko tinggi untuk bersalin secara ceaseran
  4. Emosi tidak stabil dan mudah letih dan lesu
  5. Sawan
  1. gangguan tidur- tidur tidak lena diikuti dengan masalah pernafasan kurang baik semasa tidur
  2. Kehilangan kandungan- masalah berat badan berlebihan meningkatkan risiko keguguran serta kematian anak dalam kandungan.
  3. preeclamspia- komplikasi disebabkan masalah tekanan darah tinggi, edema serta lebihan proteindalam urin. walaupun punca sebenar masalah ini terjadi tidak diketahui, kenaikan berat badan yang tidak terkawal dan berlebihan meningkatkan risiko preeclamsia
  4. gestational diabetes- diabetes yg terjadi disebabkan hormon insulin tidak berfungsi dengan baik untuk menurunkan aras gula dalam darah. Membahayakan ibu dan menyebabkan bayi yang dilahirkan lebih besar.
  5. thrombosis- pengumpulan clot terjadi dalam salur darah.

 

 

Berikut beberapa tip mudah untuk mengawal berat bdan ibu sepanjang tempoh kehamilan.

 

kawal berat ketika hamil

1. MAKAN DALAM KUANTITI YANG KECIL

Ibu mengandung disarankan agar makan lebih 300 ke 400 kalori sahaj berbanding biasa untuk tumbesaran bayi yang sihat. Namun harus diingat, gunakan kalori yang lebih ini untuk makan makanan yang berkhasiat, bukan makanan yang tidak berkhasiat seperti mengunyah kerepek kentang, aiskrim dan sebagainya. Doktor mengesyorkan untuk mengamalkan pemakanan dengan sukatan sedikit tetapi kerap. Lebihkan pengambilan protein, sayur-sayuran dan buah-buahan . Apabila terasa lapar, cuba makan snek sihat sepertisegenggam kekacang atau semngkuk kecil buah-buahan. Dengan cara ini, anda bukan sahaja dapat membekalkan nutrisi baik buat anak, malah paras gula dalam badan juga dapat dikawal dan seterusnya anda akan terhindar daripada makan berlebihan.

 

 

kawal berat ketika mengandung

2. PASTIKAN MINUM AIR SECUKUPNYA

Pengambilan air yang mencukupi sangatlah penting untuk fungsi badan yang optimum tidak kiralah anda sedang hamil atau tidak. Tahukah anda, dengan pengambilan air yang mencukupi, berat badan dapat dikawal semasa hamil kerana dapat mengurangkan keinginan untuk makan antara waktu makan. Selain itu juga, pengambilan air yang cukup dapat mgembalikan tenaga yang hilang akibat kelesuan. Untuk tidak mendatangkan rasa ‘boring’ dengan hanya minum air kosong, anda boleh cuba tambahkan hirisan lemon, timun atau daun pudina ke dalam air untuk rasa yang menyegarkan.

 

 

kawal berat ketika mengandung

3. HADKAN/KURANGKAN MAKANAN DAN MINUMAN MANIS

Makanan dan minuman yang manis dan berkalori tinggi sebenarnya merupakan factor utama wujudnya lebihan kalori yang boleh menyebabkan kegemukan. Gula dalam minuman yang tidak digunakan akan ditukarkan menjadi lemak yang disimpan dibawah kulit. Semasa dalam tempoh kehamilan, badan perlukan banyak tenaga untuk ibu dan bayi. Apabila makanan bergula dihadkan, badan akan menggunakan sumber tenaga yang tersimpan sekaligus membantu mengurangkan berat badan ibu.

 

 

kawal berat ketika mengandung

4. REHAT YANG MENCUKUPI

Rehat yang tidak mencukupi juga akan menyebabkan pertambahan berat badan, hal ini kerana tahap metabolism yang menurun dan anda lebih cenderung untuk makan secara berlebihan. Agak sukar bagi ibu hamil mendapatkan rehat yang cukup akibat daripada sering terjaga daripada tidur kerana muntah dan buang air kecil di tengah malam. Sekiranya anda tidak dapat tidur nyenyak pada waktu malam, cuba cari masa untuk lelapkan mata pada waktu tengahari.

 

 

kawal berat ketika mengandung

5. BANYAKKAN BERGERAK

Hamil bukanlah alas an untuk bermalas-malasan di rumah. Teruskanlah melakukan kerja rumah yang biasa anda buat namun janganlah pula melakukan kerja-kerja berat seperti mengangkat beban berat. Sekiranya anda sering mengamalkan senaman, ianya sangat baik diteruskan namun dengan sedikit perubahan yang sesuai dengan fizikal ibu mengandung. Dapatkan saranan doctor untuk senaman kehamilan terbaik.

 

 

kawal berat ketika mengandung

6. JANGAN TERLALU MENYIKSA DIRI

Jika mahu mengawal berat badan, tidak perlulah sehingga menyiksa diri sendiri sehingga tidak membenarkan diri menikmati makanan yang diidamkan. Ditakuti terlebih makan nanti pada akhirnya. Tidak salah untuk memuaskan keinginan sekali sekala asalkan berpada-pada.

Amat disarankan sekiranya makanan tersebut digabungkan dengan makanan sihat laian, contohnya jika anda idamkan semangkuk aiskrim, nikmatilah bersama potongan buah segar serta kekacang.

 

 

kawal berat badan ketika mengandung

7. TULIS APA YANG ANDA MAKAN

Mungkin agak ‘leceh’ untuk menulis setiap apa yang kita makan, namun tahukah anda, dengan cara ini, kita dapat melihat corak pemakanan harian dan jumlah yang diambil.

 

Dapatlah anda mengawal sukatan makanan yang diambil, kurangkan makanan tidak berkhasiat dan lebihkan makanan sihat dalam diet harian. Barulah kita tahu bagaimana selama ini dari mana datangnya kalori berlebihan.

 

Demikianlah beberapa tips simple mengawal berat badan ketika mengandung yang boleh ibu amalkan.Semua ibu hamil pasti mahukan yang terbaik untuk diri dan anak di dalam kandungan. Ambil langkah proaktif dengan mengamalkan gaya hidup sihat bermula daripada sebelum kehamilan. Dengan diet harian yang seimbang serta aktiviti fizikal yang mencukupi, tiada masalah untuk ibu mengandung mencapai berat badan yang terkawal sepanjang usia kehamilan.Semoga artikel ini memberi manfaat buat ibu hamil.

KEPENTINGAN RAWATAN PAP SMEAR

APAKAH ITU UJIAN PAP SMEAR?

Pap smear adalah sejenis ujian untuk mengesan ada atau tidak ketumbuhan kanser pangkal rahim. Tetapi ujian ini tidak mengesahkan sama ada seseorang itu menghidap penyakit kanser tersebut. Ia hanyalah sebagai ujian screening atau penapis. Ujian ini berdasarkan di atas pemeriksaan sel-sel yang diambil contohnya dari pangkal rahim. Jika Pap smear itu negatif, maka ianya adalah berita baik. Tetapi jika keputusan abnormal atau luar biasa, beberapa ujian lain seperti biopsy of cervix perlu dilakukan untuk mengesahkan ada atau tidaknya kanser pangal rahim. Biopsy adalah pengambilan secebis tisu yang disyaki kanser dari pangkal rahim dan kemudian dikaji

 

KEKERAPAN UJIAN?
Jika seseorang wanita telah menjalani ujian pap smear dan didapati negatif,ia hanyaperlu mengulang ujian tersebut tiga tahun sekali. Namun begitu, ada baiknya bagi menjalani ujian ini setahun sekali.

 

KEPENTINGAN PAP SMEAR?

Kanser serviks adalah punca keempat kematian yang berkaitan dengan kanser dalam kalangan wanita di seluruh dunia. Cara terbaik untuk mengesan kanser serviks adalah dengan menjalani ujian Pap smear setiap tahun.

  1. Pap smear dapat mengesan jangkitan virus tertentu seperti papillomavirus manusia(HPV), yang diketahui boleh menyebabkan kanser serviks.
  2. Rawatan awal terhadap perubahan prakanser yang dikesan melalui Pap smear boleh menghentikan kanser serviks sebelum ia merebak sepenuhnya.
  3. Seorang wanita mungkin mempunyai kanser serviks dan tidak tahu mengenainya kerana dia mungkin tidak mempunyai sebarang gejala.
  4. Kematian akibat kanser serviks telah berkurangan sejak bertahun-tahun kerana pencegahan, pemeriksaan, dan pengesanan awal melalui ujian Pap smear.Kebanyakan keputusan Pap smear yang tidak normal menunjukkan peringkat awal penyakit dan memerlukan pemerhatian yang teliti oleh doktor.
  5. Kini, pemeriksaan kanser serviks disyorkan setiap 3 tahun bermula pada usia 21 tahun. Pemeriksaan boleh dijalankan setiap 5 tahun untuk wanita berusia lebih dari 30 tahun jika ujian Pap smear dan ujian HPV dilakukan.

APA YANG PERLU DILAKUKAN SEBELUM UJIAN PAP SMEAR?

  1. ¡Ujian pap smear ini sesuai dilakukan pada hari ke-7 hingga hari ke-10 selepas hari pertama haid. Ia tidak boleh dilakukan ketika kedatangan haid.
  2. ¡Elakkan penggunaan tampon.
  3. ¡Tidak digalakkan melakukan hubungan seks 24 jam sebelum ujian dilakukan . Ini kerana akan menyebabkan keputusan ujian tidak akan tepat.
  4. ¡Dalam tempoh sehari sebelum ujian, elakkan menggunakan ubat dalam faraj seperti krim vagina, ubat maajun, ubat anti fungal dan sebagainya.
  5. ¡Jangan lakukan ‘duoche’ atau penggunaaan ‘spermicid’, perancang keluarga dan penggunaan ‘jelly lubricant’ 2 hari sebelum ujian dijalankan kerana bahan kimia yang terkandung di dalam bahan tersebut mungkin boleh memberi kesan kepada kualiti sample.

 

BAGAIMANA UJIAN PAP SMEAR DIJALANKAN?

Ujian tersebut tidaklah menyakitkan atau mengerikan seperti yang kita bayangkan, cuma ada sedikit rasa kurang selesa

Prosedurnya secara ringkas adalah seperti di bawah ini:

  • Selepas seluar dalam ditanggalkan, anda perlu berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.
  • Spekulum (seperti dalam gambar rajah) akan dimasukkan ke dalam vagina untuk ‘membuka’ laluan.
  • Doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel daripada dinding servik.
  • Sampel ini akan dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi.

 

BERAPA LAMA KEPUTUSAN UJIAN PAP SMEAR AKAN DIKETAHUI?

Kebiasaannya, keputusan akan diperolehi dalam tempoh seminggu. Namun ia juga bergantung kepada beban kerja makmal dan klinik tersebut. Mungkin lewat 3 minggu atau 3 bulan.

Jika keputusan ujian pap smear ‘abnormal’, pihak klinik akan meminta anda melakukan ujian sekali lagi beserta dengan rundingan doktor. Keputusan ‘abnormal’ tersebut bukan bermakna anda didapati ada kanser servik tetapi ia menunjukkan anda perlu menjalankan pemeriksaan lanjutan.

DIMANA BOLEH BUAT UJIAN PAP SMEAR INI?

Hampir semua klinik boleh mengendalikan ujian Pap Smear ini. Terdapat banyak klinik dan doktor yang boleh dipilih mengikut keselesaan kita.

Ujian ini boleh dilakukan di semua klinik/hospital kerajaan dan swasta termasuk Klinik LPPKN (Lembaga Penduduk Perancang Keluarga Negara) di seluruh negara.

KOS RAWATAN PAP SMEAR?

Klinik kerajaan menawarkan kos yang sangat murah dan ada juga diberikan percuma. Manakala Klinik LPPKN (Lembaga Penduduk Perancang Keluarga Negara) pula menawarkan dengan harga RM 20 bagi semua warganegara Malaysia.

Di klinik swasta pula harganya mungkin lebih tinggi sedikit iaitu diantara RM 40 hingga RM 80 bergantung pada tempat masing-masing.

 

Jadi jangan malu dan jangan takut untuk melakukan ujian pap smear. Seluar mamapride juga boleh digunakan semasa ujian pap smear. Jom dapatkan sekarang

 

 

 

TIPS IBU MENGANDUNG TIDUR LENA DI MALAM HARI

Masalah sukar tidur sering berlaku disaat akhir-akhir kehamilan. Namun begitu ada juga yang berlaku di saat awal trimester. Antara penyebab masalah sukar tidur ini berlaku biasanya disebabkan kekjangan kaki, bayi yang terlalu aktif dansuka menendang, sakit belakang terutamanya pada bahgian bawah tulang belakang , sering terbangun untuk buang air kecil dan sebagainya.
Berikut merupakan beberapa tips untuk ibu mengandung kurangkan masalh sukar tidur di waktu malam. Semoga bermanfaat.

tips ibu mengandung tidur lena

1. KURANGKAN PENGAMBILAN AIR MINUMAN SELEPAS JAM 8 MALAM

Jika anda mengalami masalah sering ke tandas pada waktu malam, cuba minimakan air yang diminum selepas makan malam.
Minuman seperti kopi atau soda amatlah tidak digalakkan kerana ia menggalakkan pembuangan air kecil yang lebih kerap.

tips ibu mengandung tidur lena

2. DAPATKAN POSISI TIDUR YANG SESUAI

Sekiranya anda selalu mengalami masalah pedih ulu hati, cuba gunakan beberapa biji bantal untuk membantu mendapatkan posisi yang lebih sesuai, di mana bahagian kepala ditinggikan dengan cara yang selesa.
Selain itu, anda juga boleh cuba mendapatkan bantal kehamilan yang direka khas untuk membantu ibu hamil tidur lena. Nampak sangat selesa.

tips ibu mengandung tidur lena

3. KURANGKAN MAKAN SEBELUM TIDUR

Sudah menjadi kebiasaan ibu hamil mengidam makan bermacam-macam jenis makanan. Namun, cuba hindari untuk makan terlalu banyak dan mengenyangkan. Untuk memenuhi nafsu makan yang muncul, cukup sekadar makan makanan ringan seperti biskut atau segelas susu suam sahaja .

tips ibu mengandung tidur lena

4. LEBIHKAN BANTAL SOKONGAN

Cuba letakkan bantal di bawah perut ketika baring mengiring dan kepitkan bantal di celah peha untuk menyokong tulang belakang anda. Cuba letakkan juga bantal di bahagian belakang. Ianya dapat memberi keselesaan kepada ibu. Jika ingin lebih selesa lagi, anda mungkin boleh cuba tidur dengan bantal kehamilan yang direka khas untuk ibu mengandung.

tips ibu mengandung tidur lena

5. TIDUR IKUT ‘TIME’

Cuba kurangkan tidur pada waktu siang supaya anda senang tidur pd waktu malam. Pastikan anda masuk tidur lebih awal dari biasa dan elakkan tidur melebihi waktu kebiasaan,

tips ibu mengandung tidur lena

6. TEMPAT TIDUR YANG SESUAI

Sebelum anda mencuba tips yang lain, pastikan tempat tidur anda berada di dalam keadaan yang bersih dan kemas. Tak mungkin kita nak tidur di katil yang bersepah dengan longgakan baju, bukan? Alihkan segala barang elektronik seperti telefon bimbit, televisyen atau jam jauh dari anda. Selain itu, anda juga boleh menyalakan minyak aroma terapi yang menenangkan fikiran. Antara minyak aroma yang sesuai adalah haruman lavendar.

tips ibu mengandung tidur lena

7. JANGAN TIDUR SEMASA PERUT KOSONG

Menurut pakar pemakanan, rasa loya atau mual lebih mudah menyerang sekiranya anda tidur dalam keadaan perut kosong. Oleh itu, untuk mengelakkannya daripada mengganggu tidur, pastikan anda mengambil sedikit snek berprotein tinggi seperti sandwich, kekacang, atau buah-buahan.

tips ibu mengandung tidur lena

8. JAUHKAN GAJET SEBELUM TIDUR

Kebanyakan kita suka melayan gajet sebelum tidur malah ada yang melayan gajet sehingga tertidur..hal ini juga berlaku kepad wanita mengandung..Cuba jauhkan segala gaget seperti telefon pintar, tv, tablet dan sebagainya daripda anda sekurang kurangnya 30 minit sebelum waktu tidur kerana ia boleh melambatkan penhasilan melatonin yang membantu anda tidur.

Semoga dengan perkongsian ini dapat membuatkan ibu-ibu yang sedang mengandung tidur nyenyak dan mimpi hingga ke bulan.

10 TIPS PENTING DALAM MENGHADAPI PERSEDIAAN BERSALIN

Setiap wanita yang mengandung anak pertama pasti sangat teruja dan tidak sabar dalam menanti kelahiran cahaya mata sulung mereka. Bahkan pengalaman mengandung anak pertama, merupakan suatu pengalaman yang paling indah dirasai dalam hidup mereka. Namun begitu, sudah pasti banyak perkara yang anda belum ketahui dalam menghadapi saat bersalin anak pertama ini kerana anda tiada pengalaman langsung dalam melalui situasi bersalin.
Harini mamapride nak kongsikan 10 tips penting dalam menghadapi persediaan bersalin yang mungkin dapat membantu anda dalam membuat persediaan untuk bersalin bagi kali pertama nanti.

10 tips persediaan bersalin

1. Mengetahui jarak dan lokasi hospital

Perkara pertama yang harus diberi perhatian adalah memilih tempat di mana anda ingin melahirkan bayi anda. Adakah jarak atau lokasi hospital berdekatan dengan rumah ataupun dengan tempat kerja anda? Pastikan anda memilih tempat yang bersesuaian untuk langkah berjaga-jaga supaya proses persediaan ini berlaku dengan mudah dan selamat tanpa mengalami masalah keadaan lalu lintas ataupun sebaliknya.

10 tips persediaan bersalin

2. Mengambil cuti atau berehat untuk membuat persediaan awal

Pastikan anda berbincang dengan majikan untuk bekerja dari rumah pada minggu-minggu terakhir kehamilan atau mengambil cuti untuk memudahkan anda membuat persediaan dengan lebih rapi. Sila maklumkan kepada jiran-jiran rapat yang berdekatan supaya jika berlaku apa-apa kecemasan, mereka boleh membantu anda jika anda bersendirian di rumah.

10 tips persediaan bersalin

3. Persediaan Bajet/Insurans

Bagaimana pula dengan persediaan bajet anda? Adakah anda memiliki insurans atau panel kerja untuk menampung kos bersalin? Bajet juga merupakan satu faktor utama dalam pemilihan hospital bersalin, sama ada hospital swasta atau kerajaan.

Sebelum itu ketahui harga pakej bersalin yang ditetapkan oleh pihak hospital pilihan anda supaya menepati bajet yang ada. Lebih mudah lagi jika anda mempunyai panel tempat kerja atau insurans. Hal yang sedemikian perlu dititikberatkan sekiranya anda tidak bersalin secara normal tetapi melalui pembedahan.

10 tips persediaan bersalin

4. Meneliti kemudahan dan kepakaran hospital

Bincang bersama-sama untuk memilih hospital yang dapat memberikan kemudahan yang lengkap. Pastikan hospital yang dipilih ataupun yang disyorkan menyediakan kemudahan lain seperti kepakaran hospital tersebut dalam mengendalikan situasi-situasi kecemasan dengan baik. Antara situasi cemas adalah seperti kelahiran pramatang, pembedahan caesarean atau bayi lemas.
Selain itu, kemudahan seperti wad bersalin, bilik bayi, penyediaan makanan dan sebagainya harus diberikan perhatian untuk kesenangan semua terutamanya kepada ibu dan anak yang baru lahir.

10 tips persediaan bersalin

5. Menghadiri kelas antenatal

Anda juga boleh mengikuti kelas antenatal di hospital pilihan anda, jika mahu. Kelas antenatal ini bertujuan memberikan pendedahan terhadap para ibu tentang cara pemakanan ketika hamil, cara senaman ibu mengandung, penjagaan bayi baru lahir dan penjagaan ibu selepas bersalin.

10 tips persediaan bersalin

6. Melakukan senaman ringan

Jangan lupa untuk sentiasa membuat senaman ringan sebelum bersalin terdahulu supaya untuk mendapat stamina yang cukup bagi memudahkan proses melahirkan anak. Nasihat doktor amatlah diperlukan jika anda ragu-ragu untuk bersenam.

10 tips persediaan bersalin

7. Persediaan fizikal dan mental

Persediaan terakhir adalah persediaan fizikal dan mental kerana ia amat penting bagi si ibu untuk bersedia sepenuhnya dari segi fizikal dan mental kerana proses kelahiran ini adalah sesuatu yang mendebarkan.
Dengan persediaan emosi dan fizikal diri yang lengkap, para ibu pasti akan berasa lebih tenang malah gembira untuk menyambut kelahiran kanak-kanak.

10 persediaan bersalin

8. Melengkapkan diri dengan ilmu bersalin

Anda perlu mengetahui dengan lebih lanjut tentang tanda-tanda awal kelahiran supaya anda boleh bersedia dengan lebih tenang.
Secara rumusannya, tanda-tanda awal kelahiran adalah seperti berikut:

– Sakit yang teruk pada bahagian bawah belakang atau pada bahagian abdomen, seolah-olah senggugut.
– Anda boleh lihat sedikit darah seperti lelehan mukus berwarna kecoklatan atau bercampur dengan darah.
– Kontraksi berlaku pada jarak waktu yang lebih pendek dan kerap, dan menjadi lebih lama dan lebih sakit.
– Air ketuban anda pecah tetapi proses kelahiran hanya berlaku jika disertai dengan kontraksi yang membuka serviks anda.
Berbincanglah dengan doktor anda tentang apa yang perlu dilakukan sekiranya tanda-tanda awal ini berlaku.

10 persediaan bersalin

9. Persediaan kelengkapan ibu dan anak

Perkara yang terpenting adalah persediaan kelengkapan ibu dan anak. Peralatan penyusuan dan kelengkapan diri adalah penting untuk si ibu seperti breast pump, coli menyusu, stokin, pakaian dan lain-lain.
Bagi persediaan kelengkapan anak pula adalah pakaian, lampin pakai buang, peralatan mandi, kelengkapan tidur dan peralatan menyusu.Jangan lupa juga seluar bersalin mesraa aurat mamapride

10 persediaan bersalin

10.Kelengkapan berpantang

Sebagai persediaan bersalin, kenal pasti siapa tukang urut yang mahir dalam kerja-kerja mengurut wanita selepas bersalin sama ada berpantang di rumah sendiri atau di kampung anda nanti.
Jika anda ingin membeli set bersalin, dapatkan pandangan daripada mereka yang berpengalaman. Selain daripada itu terdapat banyak review online yang boleh dijadikan rujukan anda. Selalunya set bersalin adalah dalam linkungan RM200- RM300. Tetapi ada sesetengah jenama yang membenarkan anda memilih produk-produk tertentu sahaja mengikut kepentingan.

semoga bermanfaat buat ibu-ibu di luar sana.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

“ Tahniah puan, anda disahkan hamil” ucap doctor sambil mengukirkan senyuman..
Rasa gembira dan terharu sangat kan apabila mendengar ayat ini keluar daripada mulut doctor. Apatah lagi bagi pasangan yang sudah lama menanti-nantikan zuriat. Amanah ini harus dijaga dengan baik sehinggalah saat ia dilahirkan.

Namun begitu, masih ramai lagi ibu-ibu yang mungkin belum sedar bahawa penjagaan kandungan di peringkat awal itu adalah sangat penting. Ia bukan sahaja mengundang perkara yang buruk, malah ia turut meningkatkan risiko keguguran jika kandungan di awal trimester tidak dijaga dengan baik.

Apa sahaja cara untuk menjaga kandungan di awal trimester? Jom mamapride kongsikan beberapa panduan penjagaan diri di awal kehamilan agar keselamatan dan kesihatan diri serta kandungan terjamin.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

1.HINDARI AKTIVITI BERAT

Di awal kehamilan, para ibu akan mengalami keadaan di mana mudah merasa penat, letih, lelah da nada juga yang pitam/pengsan. Hal ini disebabkan oleh tekanan darah yang rendah. Oleh itu, hindari mengankat objek-objek atau barang yang berat.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

2.KENDALI EMOSI ANDA

Emosi wanita mengandung akan menjadi tidak stabil. Kadang-kadang mudah terasa hati, mudah marah, sedih dan sebagainya. Cuba kendalikan emosi anda dengan baik. Yang paling bahaya jika anda tidak dapat mengendalikan emosi marah sehingga menyebabkan anda stress. Jangan stress ye ibu-ibu kerana stress akan membahayakan janin anda.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

3.JAGA PENGAMBILAN NUTRISI

Risiko keguguran akan meningkat jika janin tidak mendapat nutrisi yang mencukupi. Seawal kehamilan di trimester pertama ini seharusnya anda mengambil b complex dan asid folic yang mencukupi sejajar dengan keperluan anda dan janin. Jangan lupa pengambilan kalsium juga penting untuk pertumbuhan tulang janin dan tubuh ibu.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

4.HINDARI KEBIASAAN BURUK

Jika anda seorang perokok, penggemar kafein dan meminum alcohol. Berhenti segera semua tabiat tidak sihat ini hal ini kerana ia sangat bahaya buat kandungan anda. Ianya akan mengganggu perkembangan kesihatan dan pertumbuhan janin di dalam rahim anda.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

5. DAPATKAN KONSULTASI DOKTOR

Buat buku pink. Apa itu buku pink? Pergi ke klinik kesihatan dan bukak buku pink. Buku pink ini akan dicatat maklumat kesihatan anda dan kandungan setiap bulan. Akan jadi lebih kerap apabila usia kandungan mencecah trimester ketiga.

PANDUAN PENJAGAAN DI AWAL KEHAMILAN

6.KURANGKAN HUBUNGAN BERSAMA SUAMI

Hubungan bersama suami amatlah bagus dan digalakkan bersama setiap hari. Namun disaat kandungan di trimester pertama, dinasihatkan agar mengurangkan sedikit hubungan bersama suami. Menurut ramai doctor, terlalu kerap melakukan hubungan intim bersama suami di awal fasa kehamilan, dapat menyebabkan risiko keguguran.

Demikianlah beberapa tips yang mamapride dapat kongsikan. Semoga bermanfaat.

  TOP